background
IoT Challenge

Facilicom en Undagrid: Rolstoelen tracken op Schiphol

Op Schiphol is het een komen en gaan van reizigers. Jaarlijks zijn er 450.000 invalide reizigers die een rolstoel nodig hebben om van de check-in balie naar de gate te komen. Hoe vind je zo snel mogelijk de dichtstbijzijnde rolstoel voor deze passagiers?

Reizigers op Schiphol moeten uiterlijk 48 uur van tevoren een rolstoel aanvragen. Maar in de praktijk komt 40% van deze aanvragen pas op het moment zelf binnen. Iedereen mag op de luchthaven een rolstoel gebruiken. Die kunnen dus overal op de luchthaven staan. Ron Knaap, directeur monitoring en response bij Facilicom Group: ’Nu is het nog een kwestie van zoeken en toevallig vinden. Niet efficiënt en erg vervelend als je een vlucht moet halen.’

Meer weten over IoT?

Vraag een vrijblijvend gesprek aan met onze IoT-experts

Naadloos van incheckbalie naar gate

Passagier, rolstoel en het juiste personeel

Facilicom Group verzorgt de passagiersassistentie op Schiphol. Zij willen invalide mensen dus graag zo snel mogelijk voorzien van een rolstoel en de juiste assistentie. Maar hoe krijg je passagier, begeleider en rolstoel snel bij elkaar? Start-up Undagrid komt met een IoT-oplossing: dankzij tracking kunnen invalide reizigers straks gekoppeld worden aan beschikbaar personeel en de dichtstbijzijnde, vrije rolstoel.

Hoe dat werkt, zie je in de video.

Wat is de IoT Challenge?

Internet of Things: een oplossing voor iedereen

Het doel van de Vodafone TNW IoT Challenge is het oplossen van ingewikkelde vraagstukken met behulp van het Internet of Things. Zodat onze leefomgeving veiliger, efficiënter en prettiger wordt. Vodafone speelt hierin een verbindende rol. Door het samenbrengen van gevestigde bedrijven en start-ups probeert Vodafone bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe technologische oplossingen voor deze vraagstukken.

Klaar om aan de slag te gaan met IoT?