background
IoT Challenge

Final Event Vodafone TNW IoT Challenge

Op 22 november 2018 vond het Final Event van de Vodafone TNW IoT Challenge plaats. Tijdens deze finale presenteerden de deelnemers aan de IoT Challenge de oplossingen die ze ontwikkelden voor een aantal ingewikkelde vraagstukken. 

Van pitch tot proof of concept

Final Event: presentatie van alle IoT-oplossingen

Het kan snel gaan in de techsector. Afgelopen mei werden de vraagstukken van de IoT Challenge bekendgemaakt. Onder andere Heineken, De Efteling en de Politie brachten een case in. Tijdens het Final Event in TQ, het Amsterdamse hoofdkwartier van techplatform The Next Web, presenteerden de deelnemende start-ups hun IoT-oplossing.

De gepresenteerde proofs of concept

Logo Schiphol

Schiphol: rolstoelen tracken

Facilicom Group wil de locatie en beschikbaarheid van rolstoelen en ander vervoersmateriaal inzichtelijk maken voor reizigers op Schiphol. Samen met start-up Undagrid werkt Facilicom aan een trackingdevice. Het device wordt binnenkort getest en reizigers kunnen er al vanaf februari 2019 gebruik van maken.

Logo Damen

Scheepsbouwer Damen: schepen en kratten volgen

Scheepsbouwer Damen zoekt ook naar een oplossing op het gebied van tracking. Damen werkt samen met Flicq aan een manier waarop duizenden schepen op zee gevolgd kunnen worden met sensoren. Damen analyseert deze data met als doel onder andere ongelukken en schade op zee, veroorzaakt door zware weersomstandigheden, te verminderen.

Logo Heineken

Heineken: bierkratten traceren

Ook in het vraagstuk van bierbrouwer Heineken staat tracking centraal. Samen met Solder Creative werkt Heineken aan een centraal platform waarmee bierkratten gelokaliseerd kunnen worden, wereldwijd.

Logo Efteling

De Efteling: uitval van attracties voorkomen

Voor bezoekers van De Efteling wordt hun dagje uit nog leuker. De Efteling werkt met Semiotic Labs aan een data-oplossing die het gedrag van attracties non-stop monitort. De uitval van attracties is zo beter voorspelbaar en gemakkelijker te voorkomen. Daardoor hoeven bezoekers niet meer in lange wachtrijen te staan. 

Logo Efteling

De Efteling: meer quality time voor bezoekers

De Efteling stond 2 keer op het podium. Behalve het voorkomen van lange wachtrijen wil het pretpark ook real-time inzicht krijgen in het aantal mensen dat wacht bij een attractie. Doel: meer quality time voor bezoekers van het park. Het Spaanse bedrijf Counterest werkt aan speciale sensoren die wachtrijen inzichtelijk kunnen maken.

Logo Stedin

Stedin: illegaal energieverbruik detecteren

Netbeheerder Stedin wil weten waar criminelen illegaal stroom aftappen, voor bijvoorbeeld het kweken van softdrugs. Door zulke praktijken komt de brandveiligheid van de omgeving in het geding. Stedin werkt met NetOp aan sensoren die dergelijk illegaal energieverbruik opsporen.

Logo Politie

De Politie: milieuverontreiniging opsporen

De Politie zoekt naar een oplossing voor een maatschappelijk probleem: milieuvervuiling. Samen met start-up Sodaq heeft de Politie een sensor ontwikkeld die de waterkwaliteit meet en milieuverontreiniging in het water detecteert. De pilot is al gestart: met de sensors kunnen burgers nu zelf de waterkwaliteit meten.

Logo SHV Energy

SHV Energy: lokaliseren van gasflessen

SHV Energy wil meer weten over traditionele gasflessen, onder meer waar ze zich bevinden en hoe vol ze zijn. De Britse start-up TankTastic helpt SHV Energy met de ontwikkeling van een IoT-oplossing die antwoord kan geven op deze vragen.

Logo Health Hub Utrecht

Health Hub: preventie van ziekte

Health Hub Utrecht ontwikkelt samen met het Zweedse Magnea een device met een app die de bewegingen van zelfstandig levende ouderen bijhoudt. Het device stuurt alerts die de ouderen moet motiveren om in beweging te blijven. Dat resulteert in een gezondere levensstijl en voorkomt ziektes.

Meer weten over IoT?

Vraag een vrijblijvend gesprek aan met onze IoT-experts

Zoektocht duurt voort

Nog geen match: Vitens en de Jaarbeurs

Waterbedrijf Vitens en de Utrechtse Jaarbeurs konden tijdens deze Challenge helaas geen matchende start-up vinden voor de oplossing van hun vraagstuk. Vitens zocht naar een techoplossing om de gang van het water en de waterkwaliteit te volgen van productie tot aan de gebruiker. De Jaarbeurs wil bezoekers vanaf binnenkomst digitaal kunnen informeren over interessante locaties of minder drukke plekken in de Jaarbeurs.

Wat is de IoT Challenge?

Internet of Things: een oplossing voor iedereen

Het doel van de Vodafone TNW IoT Challenge is het oplossen van ingewikkelde vraagstukken met behulp van het Internet of Things. Zodat onze leefomgeving veiliger, efficiënter en prettiger wordt. Vodafone speelt hierin een verbindende rol. Door het samenbrengen van gevestigde bedrijven en start-ups probeert Vodafone bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe technologische oplossingen voor deze vraagstukken.