background
Smart Cities

Drones: the sky is the limit. Ook commercieel?

In de toekomst zullen we veel meer drones dan vliegtuigen in de lucht zien. Hoe houden we al dat luchtverkeer in de hand? En hoe kunnen ondernemers daar nu al op inspelen? Vodafone lanceert RPS, het veilige broertje van GPS. 

Eind 2017. Na een testvlucht rond de stad Isla Mayor, in het zuidwesten van Spanje, landt een drone op het droge gras. De X-UAV, 2 kilo zwaar en met een spanwijdte van 130 centimeter, heeft zojuist als eerste ter wereld een traject van 32 kilometer afgelegd, bestuurd via Vodafone's 4G netwerk.  Dat niet alleen: de operator in de bestelbus op de grond kreeg van de drone gedurende de hele vlucht gegevens als snelheid, afstand en coördinaten op zijn monitor. Plus realtime video in HD kwaliteit.

250 miljoen vlieguren

7 keer zo veel als vliegtuigen

Uit onderzoek blijkt dat er rond 2050 ongeveer 7 keer zo veel vlieguren gemaakt zullen worden door drones als door vliegtuigen. Maar drones zijn zo klein dat conventionele radar ze niet ziet. Dat roept veel vragen op. Hoe zit het met de beheersbaarheid, bijvoorbeeld rondom vliegvelden? De veiligheid? Bovendien kunnen drones ook gebruikt worden voor criminele doeleinden, zoals smokkel en het plegen van aanslagen. En GPS is niet de best beveiligde technologie.

"Met deze revolutionaire technologie helpt Vodafone het luchtruim veilig te houden."

Johan Wibergh
Group Chief Technology Officer, Vodafone

Een drone vliegt hoog in de lucht over de stad
Internet of Things

Veilig alternatief voor GPS

Het zijn serieuze issues. Vodafone pakt ze in samenwerking met het European Aviation Safety Agency aan en ontwikkelde RPS, het eerste Radio Positioning System ter wereld voor drones. De techniek is die van het Internet of Things (IoT), dat een veilig alternatief biedt voor GPS. Het systeem biedt gebruikers realtime tracking en het maakt besturing ook buiten zicht en over de horizon mogelijk. "Met deze revolutionaire technologie helpt Vodafone het luchtruim veilig te houden," aldus Johan Wibergh, Group Chief Technology Officer bij Vodafone.

Nieuwe standaard

Gesteund door de Europese Commissie

Maar RPS biedt meer. Denk aan geofencing, het programmeren van no-go zones rondom bijvoorbeeld vliegvelden en ziekenhuizen. Autoriteiten kunnen de mogelijkheid krijgen om de controle over een drone over te nemen in een crisisituatie. En het 4G netwerk dat ten grondslag ligt aan RPS is bovendien beveiligd met end-to-end encryptie. Ook zijn RPS data veel moeilijker te hacken dan die in een GPS-omgeving. RPS is daarmee hard op weg om de nieuwe standaard te worden voor veilig dronegebruik en het wordt daarbij gesteund door de Europese Commissie.

mobike
Voor ondernemers

Hét moment om u te oriënteren 

Vodafone maakt veel van deze nieuwe technologie in het publieke domein toegankelijk. In de loop van 2018 staan er verdere tests gepland in Spanje en Duitsland. De verwachting is dat RPS in 2019 opengesteld wordt voor commercieel gebruik. Het zou dan bijvoorbeeld ook kunnen ingezet kunnen worden om bagage te volgen, of huurfietsen. Of zelfs voor indoor gebruik. Hoe dan ook, dit lijkt hét moment voor ondernemers om zich te oriënteren.